Nejste přihlášen(a).
grafika
grafika  Šlápoty R.E.M. č. 15: Pylon 25. 12. 2016 přidal zelvak
Randall Bewley, Michael Lachowski, Curtis Crowe, Vanessa Briscoe. Hudební čtveřice nesoucí označení Pylon brázdila vody athenského uměleckého kvasu o maličko dříve než R.E.M. Kytarista Bewley zemřel v roce 2009, zbylí členové stále jako kapela fungují, přestože v kariéře Pylon bylo požehnaně mezer a přestávek.

Alternativněrocková skupina vydala první singl v roce 1980 a dočkala se ohlasu, ač nikdy vyloženě nedosáhla na hudební výsluní (mj. proto, že se nechtěla vzdát tvůrčí svobody). Pylon koncertovali s Gang of Four, Talking Heads, U2 a také R.E.M. Ti je mnohokrát označili za inspirační zdroj a neváhali chválit i jinak. Na Wikipedii se tak dozvíme, že Bill Berry na konci osmdesátých let oponoval názoru, že R.E.M. jsou nejlepší americkou kapelou, tvrzením, že nikoli, že tou jsou právě Pylon.

R.E.M. bezpochyby přispěli k věhlasu Pylon, přestože ti mohli mít v danou dobu třeba pauzu. Předělávka písně Crazy zdobila druhou stranu singlu Driver 8 (posléze se objevila na Dead Letter Office). A když R.E.M. bilancovali v roce 2011, nová píseň A Month of Saturdays byla pak podle vzkazu Mika Millse „poctou Randymu Bewleymu“.
Pylon
grafika Žádné komentáře
grafika  PF 2017 25. 12. 2016 přidal zelvak
Příjemné prožití Vánoc a hudebně nabitý příští rok od Želváka. R.E.M. PF 2017
Viz dále: remtym.cz/index.php?se=fot&a... grafika Žádné komentáře
grafika  Šlápoty R.E.M. č. 14: R.E.M. a Pink Floyd 3. 12. 2016 přidal zelvak
Vlajkové lodivody progresivního rocku, uznávané Pink Floyd se zde ani nebudu pokoušet představovat. Na konci osmdesátých let se na ně ale zástupci vlny alternativního rocku dívali mnohdy jinak, než jak k nim vzhlížíme my a encyklopedie hudby v současnosti.

Dokládá to zábavná historka, kterou dala k dobru klíčová osoba komerčně nejúspěšnější floydovské fáze Roger Waters. R.E.M. na předělu éry s I.R.S. Records a té s Warnery rádi přidávali předělávku Dark Globe (vyšla také jako B-strana singlu, poprvé u Orange Crush), skladby z prvního sólového alba Syda Barretta. Syd, hlava časných Pink Floyd a průkopník tzv. psychedelického rocku, „vystřílel“ své hudební nápady velmi rychle, poté se dostal do pasti duševní choroby a Pink Floyd pokračovali bez něj. Roger vzpomíná, že v roce 1989 byl odkaz „těch starých“ Pink Floyd velmi živý a naopak „ti noví“ měli nezřídka nálepku zaprodané kapely. Když Roger navštívil koncert R.E.M. v londýnském klubu Hammersmith Odeon, podíval se za muzikanty do zákulisí. Zatímco zbytek kapely byl přátelský, Michael Stipe prý k Watersovi seděl zády, nechtěl se s ním vůbec bavit a pokračoval na pódium, kde sám předvedl publiku Dark Globe. „Asi tím chtěl dát najevo: ‚Syd byl v pohodě, ale ty jsi kretén,‘ “ myslí si v interview Roger Waters, dívaje se však na celou událost s nadhledem.

S poděkováním Liborovi, který mě na nápad upozornil.
Syd Barrett
Viz dále: www.sydbarrett.net/subpages/... grafika 1 komentář
grafika  Zajímavý rozhovor z Guardianu 30. 11. 2016 přidal zelvak
Zuzka (Sam) mě upozornila (a patří jí za to velké díky!) na pozoruhodné rozpomínání s Michaelem a Mikem, které proběhlo 18. 11. 2016 v londýnském klubu Borderline. Tam mimochodem v roce 1991 hráli R.E.M. s přáteli slavné utajené koncerty jako Bingo Hand Job. Středobodem besedy bylo znovuvydání Out of Time; v první části se ptal moderátor John Harris, druhá ukryla několik dotazů fanoušků.

Vypíchl jsem několik věcí, jež mě zaujaly:

– Oba pánové jsou (poměrně předpovídatelně) zklamaní z volebního úspěchu Donalda Trumpa.
– Před zrozením alba Out of Time si skupina řekla, že už nebude hrát žádné písně stylu R.E.M., což prý mimochodem znamenalo, že několik „opravdu dobrých“ nových písní, které však připomínaly starší časy, zapadlo.
– Michael má stále Country Feedback za jednu ze svých nejoblíbenějších písní R.E.M., slova jsou o nešťastném rozchodu. Text prý vychází z podobného proudu vědomí, který Michael využil kupříkladu v obratech písně Departure – zde pojednává o hloupých způsobech smrti.
– Na otázku, kterou z písní jiných interpretů by si byli přáli složit, opáčí Michael na prvním místě Beautiful Day (patrně ta od U2), dále zmiňuje Ashes to Ashes (David Bowie), She’s a Rainbow (The Rolling Stones) a Suzanne Leonarda Cohena. Mike volí God Only Knows (Beach Boys) a The Ballad of El Goodo (Big Star).
– Dalším dotazem bylo, co by asi mladí R.E.M. z roku 1983 řekli na svá současná já. Mike kultivovaně doufá, že by byli hrdí na výsledky svých tehdejších rozhodnutí (má na mysli dávat všechny zásluhy celé skupině, aby nedošlo k hádkám o peníze). Michael dává k dobru domněnku, že by si přišli „drobet naškrobení a sentimentální“ – a že on sám vypadá jako prodavač falafelu…
Michael a Mike, the Guardian
Zdroj: The Guardian grafika 2 komentáře
grafika  Šlápoty R.E.M. č. 13: R.E.M. a Greenpeace 29. 11. 2016 přidal zelvak
Nevládní ekologickou organizaci Greenpeace založili aktivisté již v roce 1971. Její název je dodnes spojován s až nekompromisním bojem za ochranu životního prostředí.

R.E.M. vystoupili na její oficiální podporu příznačně po vydání desky Green. Nejznámějším angažmá ve prospěch Greenpeace ale byl pozdější koncert z 19. 11. 1992 v Athens. Podoby zahraných písní ovládly nejedny přívažky k singlům R.E.M. z následujícího období.

Perličkou může být skutečnost, že i u nás (bylo to vydavatelství Supraphon – dokonce na CD) v roce 1988 vyšla kompilace Greenpeace: Rainbow Warriors, na níž se skví zkrácená verze It’s the End of the World as We Know It (And I Feel Fine) vedle příspěvku kupříkladu Petera Gabriela či Dire Straits.
Greenpeace: Rainbow Warriors
grafika Žádné komentáře
grafika  Opustil nás Leonard Cohen 10. 11. 2016 přidal zelvak
Za jakousi cynickou (a neplánovanou) epizodu Šlápot R.E.M. můžeme brát oznámení, že 7. 11. 2016 zemřel ve dvaaosmdesáti letech kanadský hudebník, spisovatel a malíř Leonard Cohen. Tento umělec dal světu nejen mnoho krásných písní, ale také přinesl populární hudbě odvahu hledat hloubku i v tématech všedního dne a sílu dospět k poznání životních otázek.

Ač oficiální stránky R.E.M. překvapivě mlčí, velkou úctu ke Cohenovi vypátráme nejen v předělávce písně First We Take Manhattan (vyšla na singlu Drive v roce 1992), ale též na příkladu skladby Hope z alba Up, která je přiznaně inspirovaná Cohenovou Suzanne.

Leonard Cohen odešel tři týdny po vydání své poslední desky, na níž mimo jiné (v překladu) zpívá: „Jsem připravený, můj Pane.“ Lepší tečku za životní poutí si těžko představovat.
Leonard Cohen
Zdroj: Wikipedia grafika 2 komentáře
grafika  Šlápoty R.E.M. č. 12: R.E.M. a Soul Asylum 17. 10. 2016 přidal zelvak
Pojďme se v tuto chvíli vrátit do roku 1993.

R.E.M. měli za sebou dvě úspěšné desky bez koncertní podpory a početné fanouškovstvo. Dva roky předtím dobyli hitparády singlem Losing My Religion, který bez přehánění dostal do běžného rádia mandolínu. I v tuto dobu bodovali se svými skladbami v rozhlase i na hudebních televizních kanálech.

Vrchol své kariéry v oněch časech ale také zažívala rocková skupina Soul Asylum z Minnesoty, a to zásluhou písně Runaway Train (i dnes živě nasazovaná v rádiích), jejíž doprovodné kytary taktéž více než věrohodně ladily s mandolínovými hmaty. Než se roku 1994 stala rockovou písní roku v soutěži Grammy, zahráli ji Soul Asylum živě 2. 9. 1993 na předávání cen MTV – hostoval vedle písničkářky Victorie Williamsové i Peter Buck na mandolínu. Na téže show zahráli R.E.M. Everybody Hurts a Drive.

Vpravo jsem dnešní pojednání doplnil obrázkem obalu samotného singlu Runaway Train. Mimochodem perličkou může být, že Runaway Train pochází z dlouhohrajícího alba Grave Dancers Union, jehož přední strana se honosí výtvarnou prací Jana Saudka.
Runaway Train
grafika 2 komentáře
grafika  Vzpomínání 17. 10. 2016 přidal zelvak
V září letošního roku uplynulo rovných pět let od chvíle, kdy se R.E.M. rozhodli ukončit činnost jako hudební skupina.

Ale my možná stále čekáme…
R.E.M. pětileté odpískání
Zdroj: Kalendář grafika Žádné komentáře
grafika  Šlápoty R.E.M. č. 11: Placebo a Michael Stipe 17. 10. 2016 přidal zelvak
Abych vyvážil možný dojem z příspěvků této série, že vše velké okolo R.E.M. se dělo v devadesátých letech, vynáším nyní na světlo vzpomínku na čerstvější období.

V roce 2006 byla vypuštěna deska Meds britské alternativně rockové skupiny Placebo, kteří jsou dodnes pojmem. Hlavní figura uskupení, excentrický neskrývaný bisexuál Brian Molko, zde v jedné z obsažených skladeb, vypjatém duetu Broken Promise, vrhá výčitky na hostujícího Michaela Stipea – ten v písni zastává pozici „zrádce“. Poutavý kontrast obou hlasů činí tuto desátou položku na albu přinejmenším hodnou poslechu.
Michael Stipe a Brian Molko
grafika Žádné komentáře
grafika  Střídání anket – vyhodnocení Murmuru 17. 10. 2016 přidal zelvak
Po několika měsících vyměňuji dotazník na hlavní straně.

Jako nejméně kvalitní z písní alba Murmur vyšla 9-9, následovaná těsně West of the Fields a Laughing. Tato anketa zůstává v příslušné sekci otevřená.

A vzápětí přichází obdobný dotaz s albem Reckoning.
grafika Žádné komentáře
grafika  Šlápoty R.E.M. č. 10: Osvěta ve věci AIDS 17. 10. 2016 přidal zelvak
Málokdo by dnes řekl, že fenomén viru HIV a onemocnění AIDS je mladší než kapela, o níž pojednávají tyto stránky. HIV ale dostal své jméno až v polovině osmdesátých let a byl to počátek let devadesátých, kdy se povědomí o něm dostalo k široké veřejnosti.

Když v listopadu 1991 zemřel na následky AIDS ikonický Freddie Mercury, byla to pro hudební svět rána. Uvědomělí umělci si dali za úkol předat poselství o nebezpečí nákazy – nechyběl mezi nimi Michael Stipe. Na fotografiích z nejslavnějšího (komerčně) období R.E.M. jej můžeme spatřit s kšiltovkou s nápisem „White House stop AIDS“ (na fotku přidanou ParanoidAndroidem směřuje odkaz níže), v roce 1991 si Michael na předávání výročních cen MTV došel pro jednu ze získaných v tričku s potiskem „Wear a condom“.

Dějiny jsou ale nespravedlivé – éra mezi alby R.E.M. Automatic for the People a Monster byla totiž vyplněna spekulacemi, že Michael je sám HIV pozitivní. Patrně k tomu přispěl Michaelův zjev a sexuální nevyhraněnost, smutnější naložení alba z roku 1992 a dokonce i teorie o tom, proč skupina dlouho nekoncertovala. Sám Michael k tomu rozhořčeně v rozhovorech dodal, že čekal a chtěl zažehnout sympatie s nemocnými AIDS, ne mediální třeštění…

K tématu se určitě hodí vzpomínka, kterou mi přihrál Libor. V roce 1992 na koncertu britských rebelů Manic Street Preachers utrousil jejich baskytarista Nicky Wire poznámku na adresu Michaela Stipea o tom, že doufá, že „Michael brzy skončí jako Freddie Mercury“. Tvrzení ovšem poté tento hudebník, který mimochodem podobnými hláškami nikdy nešetřil, mírnil.
Wear a condom!
Viz dále: www.remtym.cz/index.php?se=f... grafika Žádné komentáře
grafika  Mike Mills vydává 14.10. 2016 album 28. 9. 2016 přidal Petr
Po Peteru Buckovi, který nás zásobuje sólovými alby docela pravidelně, se fanouškům R.E.M. připomene Mike Mills. Mike se vydal cestou klasické hudby a spolu se svým kamarádem ze střední školy, Robertem McDuffiem, připravil album s názvem „Concerto for Violin, Rock Band, and String Orchestra“. Jelikož toto album již Mike a spol. představili naživo, tak víme, že se jedná o mix rockové a klasické hudby. Mezi skladbami objevíme mj. předělanou skladbu Nightswimming. Mikovu a Robertovu suitu doplní i jejich interpretace Road Movies od Johna Adamse a Symphony No. 3 od Philipa Glasse.

Tracklist:
Concerto for Violin, Rock Band and String Orchestra
Movement I: Pour It Like You Mean It
Movement II: On the Okeefenokee
Movement III: Sonny Side Up
Movement IV: Stardancers’ Waltz
Movement V: Nightswimming
Movement VI: You Can Go Home Again

Road Movies
I. Relaxed Groove
II. Meditative
III. 40% Swing

Symphony No.3
Movement I
Movement II
Movement III
Movement IV
Zdroj: remhq.com grafika 3 komentáře
grafika  Šlápoty R.E.M. č. 9: Vic Chesnutt 19. 9. 2016 přidal zelvak
Tvůrce „pokřivené, mystické amerikany“, hudebník Vic Chesnutt, pocházel stejně jako R.E.M. z amerických Athens a největší pozornosti se jeho tvorbě dostalo taktéž v devadesátých letech (paradoxně díky albu předělávek jeho písní známějšími interprety).

Zajímavý byl nejen stylem, ale také tím, že již od roku 1983 byl po těžké autonehodě částečně ochrnutý. To, že se členy R.E.M. si byl blízký, dokazuje skutečnost, že jeho dvě první řadová alba produkoval Michael Stipe.

Vic zemřel na předávkování léčivy na sklonku roku 2009.
Vic Chesnutt
grafika Žádné komentáře
grafika  Šlápoty R.E.M. č. 8: Účast v Simpsonových 26. 8. 2016 přidal zelvak
Tak jako spousta jiných hvězd i R.E.M. stanuli v záři reflektorů kresleného seriálu Simpsonovi. Třetí díl třinácté série nazvaný Homer the Moe (v češtině Homer barmanem) hostí hlasy skupiny (bez Billa Berryho). Vyšel v roce 2001.

Zápletkou je bar (garáž), který Homer Simpson zakládá natruc Vočkovi. Namluví R.E.M., že se jedná o benefici na záchranu deštných pralesů, a ti v podniku vystoupí. Když se pak klam provalí, rozbije Michael láhev a vrhne se vztekle na Homera, načež jej zarazí Peter s tím, že „to není náš styl“. Michael prohlásí, že kapela tedy „zrecykluje ty střepy a vypadne“. Mike také chce provést malou potřebu, ale nemůže – Lenny se dívá. Na závěr epizody se všichni usmíří a R.E.M. obdarují hosty na Den díkuvzdání krocanem – z „tofu a lepku“.

Podle informací z DVD komentáře byli R.E.M. velkými fanoušky seriálu a spolupráce s nimi byla dohodnuta na poslední chvíli.
Michael a Mike animovaní
Viz dále: remtym.cz/index.php?se=fot&a... grafika 1 komentář
grafika  Reedice Out Of Time míří k fanouškům 18.11.2016 25. 8. 2016 přidal Petr
Vánoční dárek pro fanoušky R.E.M. je jasný. Po 3 letech nás čeká reedice řadového alba, 25 let letos slaví jedno z nejdůležitějších LP kapely – Out Of Time. A jelikož práva na vydání reedice přešly z Warner Music na Concord Bicycle Music, přichází také novinky.
Oproti předchozím střídmým reedicím přichází nadupaný box 3 CD a 1 BluRay s demy, akustickým koncertem Mountain Stage, rozhovory, klipy a Hi-Res zvukem. Box doplní rozsáhlá esej a rozhovor se všemi členy kapely a producentem Scottem Littem.

Obsah boxu bude následující:

CD 1 – originální remasterované album

CD 2 – dema
1. Losing My Religion 1
2. Near Wild Heaven 1
3. Shiny Happy People 1
4. Texarkana 1
5. Untitled Demo 2
6. Radio – Acoustic (Radio Song 1 demo)
7. Near Wild Heaven 2
8. Shiny Happy People 2
9. Slow Sad Rocker (Endgame demo)
10. Radio – Band (Radio Song 3 demo)
11. Losing My Religion 2
12. Belong
13. Blackbirds (Half A World Away demo)
14. Texarkana
15. Country Feedback
16. Me On Keyboard (Me In Honey demo)
17. Low
18. 40 Sec. (40 Second Song demo)
19. Fretless 1

CD3 – záznam z Mountain Stage
1. Introduction
2. World Leader Pretend
3. Radio Song
4. Fall On Me
4. It’s the End Of The World As We Know It (And I Feel Fine)
5. Half A World Away
6. Belong
7. Love Is All Around
8. Losing My Religion
9. Dallas
10. Radio Song
11. Disturbance At The Heron House
12. Low
13. Sawn Swan H
14. Pop Song 89

BluRay
Out Of Time – Hi-Res Stereo
Out Of Time – Hi-Res 5.1 Surround Sound
Radio Song (music video)
Losing My Religion (music video)
Low (music video)
Near Wild Heaven (music video)
Shiny Happy People (music video)
Belong (music video)
Half A World Away (music video)
Country Feedback (music video)
Time Piece (18-min EPK)

I když by skalní fanoušci našli nějaké chybějící písničky (závěrečná Get Up z Mountain Stage a studiové B-strany), je toto zatím nejkomplexněji zdokumentované album. Věřme, že následující alba dostanou stejnou nebo i lepší podobu, zvlášť, když za rok bude 25. výročí Automatic For The People.
Viz dále: www.superdeluxeedition.com/n... Zdroj: http://www.superdeluxeedition.com/ grafika 4 komentáře
grafika  Šlápoty R.E.M. č. 7: Love Is All Around 24. 7. 2016 přidal zelvak
Před více než třemi lety náš svět opustil Reg Presley, zpěvák anglické kapely The Troggs a autor hitu Love Is All Around, bodujícího v závěru šedesátých let dvacátého století. Skladbu si na počátku devadesátých let vypůjčili a půvabně předělali R.E.M. (hlavní hlas na sebe vzal Mike Mills), k mání je v různých provedeních jako B-strana dokonce na dvou singlech R.E.M. (Radio SongHow the West Was Won and Where It Got Us) a také v rámci MTV Unplugged 1991.

Obě skupiny v tomto období spojily síly – přispěním tří ze čtyřech členů R.E.M. (nepřidal se Michael Stipe) se Troggs vrátili na scénu a vydali desku Athens Andover.

Překvapivě to však nebyli R.E.M., ale skotští Wet Wet Wet, kteří píseň zpracovali pro rádia nejvábněji – Love Is All Around v jejich podání z roku 1994 se stala jedním z největších hitů moderní populární hudby.
Love Is All Around
grafika 3 komentáře
grafika  Šlápoty R.E.M. č. 6: R.E.M. a Red Hot Chili Peppers 6. 7. 2016 přidal zelvak
Co má společného skupina výstředních divochů z Kalifornie zvaná Red Hot Chili Peppers a georgijští R.E.M.? Zdánlivě málo – první jmenovaní prosluli jasně definovaným, funky zvukem, provokacemi a drogami; druhé dobře známe jako pracovité a nápadité intelektuály. Společnou píseň žádnou nesložili ani nenahráli, turné dohromady neabsolvovali.

Na stranu druhou, obě kapely jsou z jihu USA (byť každá z opačného pobřeží), obě mají svůj pomník v Rokenrolové síni slávy (R.E.M. z roku 2007, Red Hoti byli uvedeni o pět let později) a každá začínala na úsvitu osmdesátých let, zářila nejvíce na počátku devadesátých let a pojmem byla i ve 21. století. Uskupení se na jednom pódiu potkala na MTV Video Music Awards v roce 1995, washingtonském koncertu pro Tibet v roce 1998 a nyní Red Hot Chili Peppers i Michael Stipe shodně podporují Bernieho Sanderse v prezidentských volbách. Společným kumpánem jim byl River Phoenix zmiňovaný níže.

Podstatou tohoto příspěvku je mé náhodné zjištění, že na jedné známé (byla v bookletu bestofky Papriček z roku 2003) fotografii kromě dortem vyzdobeného Johna Fruscianteho (přiznaný fanoušek R.E.M.) naleznete i jednoho člena R.E.M. (můžete si pro snazší pátrání zvětšit odkazem níže). Nález dokládá, jak mocný úspěch obě hudební tělesa v letech 1991–1992 zažila.
Red Hot Chili Peppers a R.E.M.
Viz dále: remtym.cz/index.php?se=fot&a... grafika Žádné komentáře
grafika  Šlápoty R.E.M. č. 5: River Phoenix 21. 6. 2016 přidal zelvak
Oproti jiným kapelám, které často obětují věnováním půlku bookletu, byli R.E.M. na svých patnácti dlouhohrajících deskách poměrně strozí. Pokud pomineme věnování Jeffersonu Holtovi a Bertisovi Downsovi v přebalu alba Green, nese jen jediné klasické album R.E.M. odkaz konkrétní osobě. Drobnou zmínkou „For River“ uvnitř knížečky Monsteru vzdala skupina hold Riveru Phoenixovi. Doprovodné hlasy singlu Bang and Blame z téže kolekce navíc mimo jiných obstarává Riverova sestra Rain Phoenixová.

River byl slavný herec zejména rolí dospívajících mužů, ale také hudebník a aktivista. Zemřel ve třiadvaceti letech následkem drogového předávkování na podzim roku 1993. Četné filmy s Riverem jsou dodnes opěvované.

River Phoenix byl blízkým přítelem Michaela Stipea. Jakkoli snad každé tragické úmrtí celebrity vyvolá smršť legend, v nichž hledat pravdu může být ošidné, prameny se zmiňují například o tom, že v roce 1997 koupil Michael Stipe práva na tvorbu Riverovy skupiny Aleka's Attic. Pozoruhodnou ironií je zkazka, že když River osudný večer podléhal před hollywoodským nočním klubem svému stavu, hrála v klubu skupina Johnnyho Deppa pojmenovaná „P“ píseň nazvanou „Michael Stipe“.
River Phoenix
grafika Žádné komentáře
grafika  Oprava a omluva – ankety 20. 6. 2016 přidal zelvak
Po Liborovu správném postřehu jsem přišel na nepříjemné chyby v anketách. Ta největší se týkala špatného převodu spojovníku („-“), problém byl ale také se znakem „&“.

Co se dalo, to jsem opravil. Zásah jsem také využil k posunutí některých anket do uzavřených. Naneštěstí nemůžu vyloučit vzácné chyby v anketách do budoucna, což jsem zavinil nepromyšleným řešením v databázi a dát to do naprostého pořádku bude pracné.

Omlouvám se tímto za zkreslené výsledky průzkumů. Nejvíce „změn“ objevíte u ankety současné (nejslabší skladba alba Murmur), Androidova šetření na téma fanklubových singlů a dotazování na oblíbenou image Michaela Stipea.
grafika Žádné komentáře
grafika  Šlápoty č. 4: Invaders from a Forbidden Planet 8. 6. 2016 přidal zelvak
Kapela založená v roce 1996 studenty univerzity na Floridě je hvězdou dnešního dílu, kdy R.E.M. výjimečně nebudou opěvováni ani napodobováni, ale haněni. Powerpopoví recesisté „Vetřelci ze zakázané planety“ vydali do svého rozpadu v roce 2003 jen dvě desky, první z nich s názvem The Ups and Downs of Boyhood, kterou vypustili v roce 1997, hostila jako poslední stopu píseň 10 Good Reasons (Why We Hate REM). Ta se stala hitem studentských rádií, dnes je ji možno stáhnout na bandcampovém profilu autorů.

Se skladbou, pokud se nemýlím, před několika lety přišel Up na Rem.sk, který ji nabídl ke stažení. Rozproudila se diskuze a vyvstala prosba o přepis textu písně. Žel, ten ani dnes není k mání. Zpěvu není úplně dobře rozumět, přesto mezi řádky (těch deset důvodů je odškrtáváno od desítky po jedničku) zjistíme, že Invaderům vadilo například to, že R.E.M. tahají do MTV politiku, Michael je „slaboch a vypadá strašidelně“, Mike Mills „si myslí, že ho lidé berou vážně“, extra výtku dostala mandolína Petera Bucka, R.E.M. už nejsou vůbec indie a korunou všeho je, že „R.E.M. jsou prostě domýšliví“.

Kdo máte žaludek, vyposlechněte; třeba přijdete na další verše, které jsem já nedešifroval…
The Ups and Downs of Boyhood
grafika 2 komentáře
grafika  Šlápoty R.E.M. č. 3: Suzanne Vegová 18. 5. 2016 přidal zelvak
Další epizodou nás provede sympatická zpěvačka, která vyrůstala v New Yorku a na přelomu osmdesátých a devadesátých let dobyla srdce mnoha posluchačů hitem Luka z alba Solitude Standing, z něhož pochází také důvěrně známý opakující se popěvek písně Tom’s Diner.

Co je mi známo, po boku Michaela Stipea Suzanne na pódiu nikdy nestála ani s R.E.M. nic nenahrála, takže se čtenář může oprávněně ptát, jestli jen společná národnost stačí k zařazení do tohoto pořadu.

Vrátili‑li bychom se ale do března 1991, kdy R.E.M. rafinovaně vystupovali po klubech v utajení jako Bingo Hand Job, uslyšíme jejich (velmi rozjívenou) verzi Tom’s Diner. Ta vyšla jako přívažek k singlu R.E.M. Near Wild Heaven. Suzanne nezapomíná a na odkazu níže uzříte, že se tímto předěláním dokonce chlubí na svém oficiálním webu. (Přestože R.E.M. odřekla tečky…)

Jak jsem se před 52 minutami dozvěděl (díky bystrým informátorům), byl to navíc klip singlu Tired of Sleeping ze Suzannina alba Days of Open Hand, který přihrál R.E.M. režiséra Tarsema Singha. Ten se následně zvěčnil v hudební historii, když si vzal na starost tvorbu hudebního videa k Losing My Religion.

Kariéra písničkářky neměla dalších slavných vrcholů, přesto tvoří a koncertuje dodnes – poslední album jí vyšlo předloni.

Jak Michael Stipe, tak Suzanne Vegová cítili s Československem v dobách raně porevolučních. Zatímco R.E.M. už nás posléze navštěvovali téměř jen v rámci koncertů, Suzanne zůstala věrná, byla i u Marka Ebena na Plovárně a z četnosti jejích vystoupení v České republice si dokonce někteří novináři tropí žerty. Uzavírající píseň její poslední desky – skladbu nazvanou Horizon (There Is a Road) – věnovala památce Václava Havla.
Suzanne Vegová
Viz dále: www.suzannevega.com/music-fa... grafika 6 komentářů
grafika  Šlápoty R.E.M. č. 2: Mňága & Žďorp 30. 4. 2016 přidal zelvak
Kdo doufal, že se nový seriál vyhne českému rybníčku, bude jistojistě překvapen. Skupina R.E.M. jej totiž zejména na počátku let devadesátých brázdila a vlnila velkou měrou.

Velmi dobře se také dařilo valašskomeziříčskému souboru Mňága & Žďorp, který je mimochodem aktivní dodnes. Dokladem budiž píseň Myslel jsem si, že je to láska (z alba Furt rovně! vydaného roku 1992), v jejíchž slovech nalezneme verše „a napsal jsem pro ni písničku a ona poslouchá jen R.E.M.“.

Co dodávat více? Snad ještě to, že kdo si najde oficiální klip ke skladbě, uzří jako protagonistu jednoho známého pravicového českého politika…
Mňága & Žďorp
grafika 8 komentářů
grafika  Out of Time – bude se vzpomínat 25. 4. 2016 přidal zelvak
K poutavému článku portálu The Wall Street Journal o slavné písni Losing My Religion mě přikopl Michal „ParanoidAndroid“ Hájek.

Elektronické pojednání o zrodu stěžejního prvního singlu z Out of Time mimo jiné formou vyjádření bývalých členů R.E.M. najdete skrze odkaz níže.

Podobná tematika příspěvků má jednu důležitou a příjemnou spojnici – jak i z článku výše vyplývá, bude se rekapitulovat a na podzim bychom se měli opět dočkat vzpomínkové reedice, která tedy vychází na album Out of Time z roku 1991.
Out of Time 25
Viz dále: www.wsj.com/articles/behind-... Zdroj: Wall Street Journal grafika 2 komentáře
grafika  Michael vzdává hold Bowiemu 20. 4. 2016 přidal zelvak
Svět vzpomíná na Davida Bowieho a uctění jeho památky mohlo stěží uniknout Michaelu Stipeovi. Dvacátého devátého března zazpíval jeho skladbu The Man Who Sold the World v The Tonight Show Jimmyho Fallona, poté na přelomu března a dubna předvedl tklivější podobu Bowieho písně Ashes to Ashes na velkolepých vzpomínkových koncertech v Carnegie Hall a Radio City Hall. Michael zpívá Bowieho
Viz dále: www.remhq.com/news/michael-r... Zdroj: remhq.com grafika Žádné komentáře
grafika  Šlápoty R.E.M. č. 1: Pavement 11. 4. 2016 přidal zelvak
Pojďme se dnes podívat na americkou indierockovou skupinu Pavement. Tělesu kolem svérázného frontmana Stephena Malkmuse se nikdy nedostalo všeobecné slávy, což lze vysvětlit přinejmenším tím, že Pavement nikdy nepřešli k velké gramofirmě. Přesto je jejich neučesaná hudba některými kritiky dodnes vyzdvihována jako vzor nezávislé kytarové scény devadesátých let.

Pavement vzdali hold R.E.M. v písni Unseen Power of the Picket Fence (ta našla místo na výběru různých umělců s názvem No Alternative). V dnešních dnech je snadno k nalezení na internetu. Poslech a zejména přečtení slov fanouška R.E.M. rozhodně pobaví, neboť Malkmus se zde nejen vyznává z okouzlení členy R.E.M. na pódiu, ale i prozrazuje, která skladba z alba Reckoning jej zaujala nejméně.
Pavement
grafika 8 komentářů
grafika  Nový výběr Kurta Cobaina a Michael 1. 4. 2016 přidal zelvak
The Beautiful Nihilist je názvem nové kompilace „pozůstalosti“ po zesnulém frontmanovi skupiny Nirvana Kurtu Cobainovi. Pro nás je zajímavá přítomností písní, které Cobain skládal pro nikdy nedokončené album s Michaelem Stipem (s tím nedlouho před svým odchodem plánoval společný projekt). Deska vychází nedlouho po jiném výběru nevydaných skladeb Kurta Cobaina – v roce 2015 přišlo na svět Montage of Heck: The Home Recordings.

Celý humbuk je spojen s určitou hořkostí. Vychází totiž najevo, proč měly firmy Concord a UMPG takový zájem přeplatit Warnery a vzít pod sebe katalog R.E.M. Ten totiž právě zmíněné útržky písní obsahoval; vdova po Cobainovi Courtney Love přitom zveřejnění materiálů z úcty k umělci bránila. Vzhledem k tomu, že mnoho skladeb na výběru je uměle naroubovaných a nově dotvořených, dá se o původnosti pochybovat. Žalobu na ochranu odkazu umělce tak zvažuje nejen Love, ale i skupina DGC Records, která vydávala klasická alba Nirvany. Naneštěstí, jak ukazují zkušenosti, bývá negativní reklama často tou nejlepší.

Nás může zajímat, že je k mání sedm stop shrnutých titulem „Future with Michael“, které tvoří na výběru ukončení CD 2 (jeho první část nazvaná „Childish“ jsou krátké písně a popěvky Courtney a Kurta; první CD je naplněno pouze Cobainovými neúplnými kompozicemi). Výše zmíněné písně obsahují hlasy a/nebo autorský podíl Michaela Stipea.

8) I Will Comfort You (Michael na kytaru; stejné akordy jako I’m Not Over You z alba Up)
9) Undertow (zpívá Kurt a Michael; vyšlo na NAIHF)
10) Smells Like Springsteen Spirit (narážka na rockového velikána)
11) In Gloom (variace na hit Nirvany In Bloom)
12) Get Me Sandwich, Please (částečně rap; spekuluje se, že to původně vůbec nebyla píseň, jen prosba o jídlo – Michael měl hlad –, kterou gramofirma nyní zmixovala)
13) Seattle Instrumental No. 6
14) April Musicians (meditativní pojednání o tom, jak si autoři hudebních internetových stránek 1. dubna utahují ze čtenářů)
The Beautiful Nihilist
grafika 1 komentář
grafika  Nové pásmo – kulturní odkazy R.E.M. 28. 3. 2016 přidal zelvak
Po vytahování zapadlých listin a výstřižků z archivu fanoušků R.E.M. jsem se rozhodl přijít s novým nápadem, jak si krátit čas čekáním na další vývoj právě neaktivní skupiny. Podobná myšlenka již před nějakou dobou sedla na fandu Pavla „Mobidyka“ Třetinu, který jedno takové tažení vede na Facebooku.

Skupina R.E.M. jednoznačně patří k významným hybatelům hudební scény konce minulého a počátku tohoto století. Právě na zajímavosti a méně i více známé perličky provázející jejich putování (umělecké spolupráce, kulturní odkazy, přímé i nepřímé vlivy) se chci přinejmenším letos v přibližně dvoutýdenních intervalech zaměřit. Uvítám samozřejmě i příspěvky ostatních z našeho klanu!
R.E.M. a čas
grafika Žádné komentáře
grafika  Rozhovor s Peterem mj. o konci R.E.M. 28. 3. 2016 přidal zelvak
Pěkný rozhovor s Peterem Buckem přinesl 14. března Rolling Stone. Peter, přestože již není členem celosvětově známé velké skupiny, stále žije naplno hudbou.

V rámci přemítání o současném životě umělce přišlo na přetřes i ukončení kariéry R.E.M. Peter popisuje, že po završení dráhy sepsal seznam věcí spojených s R.E.M., kterých již měl po krk – bylo toho prý pět stránek, vlastně se jednalo o vše kromě psaní, hraní a nahrávání hudby. Zvláště ostře Buck vystupuje proti kolotoči hudebního byznysu. Kategoricky odmítl další spolupráci s velkou gramofirmou, rád ale navázal vztah s malým vydavatelstvím Mississippi Records. Říká, že kariéra kapely vlastně tak úplně neskončila, stále totiž pánové z R.E.M. řeší poskytování vydavatelských práv. V otázce vydání doposud nezveřejněných skladeb je opatrný, poznamenávaje, že by to dle jeho úsudku nevydalo na více než jedno CD průměrných písní a nevidí důvod tak činit. Na poslední dvě desky R.E.M. je velmi hrdý, Accelerate je prý v jeho nejlepší pětce alb R.E.M.

Peter prozradil více o rozhodnutí ukončit R.E.M. První zmínka prý padla v norském Bergenu roku 2008, kdy Peter odmítl navrhované prodloužení turné o další koncerty s tím, že pokud to má být poslední koncertní šňůra R.E.M., nechce finišovat poloprázdnými halami. V roce 2011 pak Michael Stipe prohlásil, že si od toho chce na dlouhou dobu odpočinout. „Co takhle navždy?“ zeptal se nato Peter. „To zní dobře,“ opáčil Mike Mills. Když skupina přišla s ohlášením rozchodu, byl Peter zaměstnán festivalem v Todos Santos a dle slov Scotta McCaugheyho chtěl být ode všeho daleko a nechtěl o ničem mluvit.

Peter zmiňuje, že jak s Mikem Millsem, tak s Michaelem Stipem se pořád rádi stýkají. Na éru R.E.M. vzpomíná s hrdostí a radostí z toho, že se uskupení podařilo ukončit působení s týmiž ideály, s jakými jej započalo.
Viz dále: www.rollingstone.com/music/n... Zdroj: www.rollingstone.com grafika Žádné komentáře
grafika  Přesun katalogu R.E.M. a vydavatelských práv 28. 3. 2016 přidal zelvak
Po téměř třiceti letech opustili R.E.M. vydavatelskou firmu Warner/Chappell Music, když podepsali v březnu letošního roku vydavatelskou smlouvu s UMPG (Universal Music Publishing Group). Tři měsíce před tím, tedy na sklonku loňského roku, také přesunuli správu autorského katalogu nové firmě, konkrétně společnosti Concord Music Group. Universal Music Group
Viz dále: www.remhq.com Zdroj: remhq.com grafika Žádné komentáře
grafika  Michael a Bernie Sanders 29. 2. 2016 přidal zelvak
R.E.M. sice nejsou už nějaký ten pátek aktivní jako kapela, Michaelovi to ale nebrání v aktivitách politických.

V nadcházejících amerických prezidentských volbách se přihlásil ke kandidátovi demokratů Berniemu Sandersovi. Jak se můžete dočíst i na osobních stránkách R.E.M., cení si na něm bývalý frontman skupiny jeho upřímnosti a porozumění pro menšiny a moderní společenské proudy.

Přestože budoucího rozhodování o americké hlavě státu jsou již nyní plné noviny, vlastní volební souboj přijde až osmého listopadu letošního roku.
Michael chce za prezidenta Sanderse
Viz dále: www.remhq.com/news/in-suppor... Zdroj: remhq.com grafika Žádné komentáře
grafika  Náš svět opustil David Bowie 13. 1. 2016 přidal zelvak
Rok 2016 otevírám na Remtýmu smutnou zprávou – ve věku 69 let zemřel 11. ledna hudebník David Bowie, jedna z nejvýraznějších postav populární hudby. Stalo se tak pouhé dva dny po jeho narozeninách, kdy zároveň vydal poslední desku.

Silný vliv hudby Davida Bowieho s obdivem popisoval Michael Stipe. Například podle komentáře k výběru z roku 2011 by patrně singl The Great Beyond bez inspirace Bowieho písní Ashes to Ashes nebyl takový, jaký ho známe.

Je to také Michael Stipe, který se den po jeho skonu na Remhq s umělcem loučí. Jeho slova lze do češtiny přibližně převést takto:

„DAVID BOWIE
Právě teď se zdá, jako by byla Sluneční soustava mimo svou osu, jako by jedna z našich hlavních planetárních kotev ztratila oběžnou dráhu. Jinak řečeno – jsem si jistý, že ať je David Bowie teď kdekoli, jednoho dne tam toužím být také.
Michael Stipe“
David Bowie
Viz dále: www.remhq.com/news/david-bow... Zdroj: Média grafika Žádné komentáře
grafikaremtym = ŽelRem v. 4.0 grafikavytvořil Želvák grafikado provozu uvedeno 14. 9. 2008grafikapodporuje IE, Mozilla, Opera grafikaHTML validní grafika