Přátelé, dnes tu máme tu nejčerstvější možnou šlápotu. Proč nejčerstvější, to si povíme na konci článku. Ještě před tím si ale v 94. díle povíme něco o kapele, která se stala slavnou jako „kytarovka bez kytar“. Všeobecně uznávaným synonymem tohoto pojmu je britská formace Keane.
Kapela Keane patří mezi britpopové kapely, nejde však o souputníky Oasis, ani Verve, ani Travis, a už vůbec ne The Smiths – vznik v polovině 90. let a vydání prvního alba až v novém tisíciletí je řadí k druhé vlně britpopu, po bok například Coldplay. S těmi se sice sotva mohou měřit v popularitě, přesto ale stojí za pozornost všem, kterým není cizí alternativní popové písničkářství.
To, čím si vybudovali renomé, už bylo nakousnuto výše. Zde je nutné podotknout, že striktně vzato je jejich titul nepravdivý, Keane se kytarám programově nevyhýbají, v rámci nejrůznějších, často akustických sessions na kytary hrají, dokonce kromě bubeníka na kytaru hrají všichni členové kapely! Sound ovšem na kytarách nikterak nestaví a jeho esenciálním základem je jednoznačně Tim Rice-Oxley a jeho klávesové nástroje, typický je zejména jeho elektrický klavír, zpravidla více či méně zefektovaný – přičemž využívá nejen obvyklé modulace, ale nebojí se ani delayů a dokonce i zkreslení. Tim tedy zaujímá roli kytaristy – ano, odtud vítr vane, doslova kytarovka bez kytar…. Předákem a nejvýraznější tváří kapely je však bezesporu zpěvák Tom Chaplin, jinak také (jak jinak) klávesák a čím dál více i – poněkud paradoxně – kytarista. Nadmíru charismatický frontman umí velmi dobře ovládat svůj hlas.
Kapelu doplňuje ještě Richard Hughes za bicími a posléze připojivší se Jesse Quin, hrající primárně na baskytaru. V začátcích experimentovali také s kytaristou v základní sestavě, první album však v roce 2004 nahráli bez jakékoli pomoci tohoto nástroje, čímž založili kult.
Největším hitem Keane je skladba „Somewhere Only We Know“, „první z prvního“, „Hopes and Fears“, postupem času následovaly ještě další tři kvalitativně vyrovnané desky „Under the Iron Sea“, „Perfect Symmetry“ a „Strangeland“, následoval několikaletý stav hibernace, který vyplnilo sólové intermezzo Toma Chaplina. Tomu je ale konec, po pěti letech jsou Keane zpátky, v těchto dnech přichází pátá řadová deska a s ní nová vlna zájmu o kytarovku bez kytar, která vede k pozvánkám do médií – a právě během jednoho z těchto výstupů na BBC Radio 2 včera (tj. 3. září 2019) odehráli (s kytarou) unplugged verzi „Find the River“ z alba R.E.M. „Automatic for the People“. I vzhledem k volbě této mainstreamově nepříliš známé skladby lze usuzovat, že Keane budou velkými fanoušky naší milované čtveřice z Georgie.
P.S.: Dovolím si ještě jednu osobní poznámku – tuto kapelu budu mít navždy spojenou také se svou vlastní aktivní muzikantskou tvorbou – první deskou, pod kterou jsem se podepsal jako producent, bylo album „V ranních ohlasech“ pražské písničkářky Barbory. Poslední písní na tomto albu je „Somewhere Only We Know“, zmíněný největší hit dnešních hrdinů, navrativších se Keane… |
|
|