biografie
|
Počátky (1980–81) | přidal zelvak |
Všechno to začalo v ednu roku 1980 v amerických Athens, městě ve státě Georgia. Ve zdejším obchodě s hudebními nosiči Wuxtry Records pracoval Peter Buck, kterého jednoho dne navštívil zvláštní mladík – Michael Stipe – se dvěma slečnami. Ukázalo se, že slečny jsou jeho sestry, že jeho hudební vkus se velmi podobá vkusu Buckovu (Stipe to komentoval tak, že se zdálo, že si kupoval všechny desky, které si Peter schovával pro sebe), a že oba by chtěli dát dohromady nějakou kapelu. Oblíbenými interprety, na nichž se shodli, byli zejména zástupci punkrockové vlny – Patti Smith či The Velvet Underground, do Ameriky v té době ale promlouval i vliv ostrovního glam rocku (The Sweet, Slade, T‑Rex). Dvojice si pronajala starý kostel v Oconee Street a zde začala cvičit, a to jak předělávky, tak vlastní věci. Za přispění kamarádky Kathleen O’Brien se Peter a Michael setkávají s dalšími dvěma potenciálními kandidáty na členy jejich kapely – Billem Berrym a Mikem Millsem, přáteli z University of Georgia, kteří, byť založením každý jiný, spolu na vysoké byli ve fotbalovém mužstvu i v hudebních projektech. Když Kathleen doporučila Michaelovi a Peterovi jako bubeníka Berryho (který tou dobou hrál v její vlastní kapele), ten zase vybírá jako vhodného baskytaristu Millse. Michael popisuje, že první shledání se dvěma novými členy kapely nebylo bez překvapení. Stipe nevěděl, má‑li se více podivovat nad Berryho srostlým obočím, nebo kárat Millse, že se před první zkouškou zpil jako houba. Čtveřice pokračuje v hraní v kostele a také vytrvalém organizování různých párty tamtéž, aniž by jejich hudební hrátky měly nějaký velký plán. Dělat muziku ale chtěli všichni. Kapela začíná přemýšlet o jméně. Než Michael náhodně ze slovníku vybírá dobře znějící R.E.M. (rapid eye movement = rychlé pohyby očí – jev vyvolaný zvýšeným svalovým napětím svalů koule oční ve specifické, tzv. R.E.M. fázi spánku), padají v potaz jména jako Twisted Kites (Zamotaní draci), Slut Bank (Banka s courami), Cans of Piss (Plechovky chcanek) nebo Negro Wives (Černé manželky). Jejich první vystoupení probíhá 5. 4. 1980, v kostele, na narozeninové párty Kathleen O’Brien. Prvním veřejným koncertem bylo vystoupení v aténském Koffee Clubu, 19. 4. téhož roku, které ovšem rozehnala policie kvůli stížnostem sousedů. Čtyři mladí hudebníci zanechávají školy a vrhají se střemhlav hudební dráze. R.E.M. bleskově dobývají Athény a okolí a získávají si pozornost stále větších a větších davů. Jak členové R.E.M. popisují, bylo tenkrát na puritánském jihu USA snadné být rebely a tak si získat publicitu. Na jednom vystoupení v Severní Karolíně uchvátí kapela majitele krámku s hudebními nosiči Jeffersona Holta natolik, že se přestěhuje do Athens a začíná jim dělat manažera. Zároveň dostává Jefferson za úkol i řídit modrý náklaďák, kterým se skupina dopravuje z koncertu na koncert. Během následujícího roku a půl oněch koncertů nebylo málo a šňůra koncertů nadějných R.E.M. protkává celý jih USA. Turné bylo náročně na organizaci, čas i finance, R.E.M. se živí nejlevnějším jídlem z bufetů a fast foodů. Ze zajímavých zážitků jmenují R.E.M. například vystoupení před 4 000 lidmi v atlantském Fox Theatre, které kapele domluvil agent The Police Ian Copeland. Právě předskakování The Police popisují R.E.M. zpětně jako jeden z nejtraumatičtějších zážitků své kariéry. Formace se dostává k otázce nahrávání. První singl Radio Free Europe, nahraný v létě 1981, produkčně zaštiťuje Mitch Easter (a jeho Drive‑In Studio v Severní Karolíně, které prý však nebylo než předělanou garáží Easterových rodičů) a vydává místní nezávislá firma Johnnyho Hibberta Hib‑Tone. Píseň vychází – po četných debatách nad tím, jaký její mix použít – s písní Sitting Still jako B‑stranou v červenci 1981 v nákladu 1 000 výlisků a je brzy rozebrána. Přes omezený náklad se dočkává kladného ohlasu – The New York Times ji zařazují mezi 10 nejlepších singlů roku a vysokoškolští studenti z ní dokonce dělají píseň roku. |
|
Žádné komentáře |